lördag 18 oktober 2014

Usel service

till kunderna tävlar Elektrolux och Telia om att bli bäst på!

Jag önskar inte min värsta ovän att behöva anlita någon av dem.



Telia brottades jag med under ett par år som jag berättat om tidigare.

Elektroservice tvingades jag kontakta 2010 när kylskåpet i vår första bobil slocknade.
Det tog en månad innan det blev lagat.
Som tur var fick jag låna ett skåp av firman vi köpt bilen på.

Nu var det dags igen och jag hade från början onda aningar.
Kylskåpet vägrade gå på gas när vi kom till Norrköping.

Det skall hörs ett tickande ljud när det startar på gas.
Det var tyst så felet var att tändaren inte slog till.

Jag kontaktade Elekrosevice som hade en tid i Linköping på fredagen, den bokade jag direkt.
De skulle ringa dagen innan eller tidigt på morgonen samma dag.

Fredag kl. 10.00 hade ingen hört av sig så jag ringde kundtjänst och fick veta att ordern var annullerad av firman i Linköping.
Jag fick kontakt med firman i Linköping som berättade att de annullerat ordern efter att ha varit i kontakt med Östgöta Camping som inget visste.
Klart att de inget visste jag har aldrig haft några affärer med dem och de hade absolut  inget med  detta att göra.
Jag var ju tvungen att uppge en besöksadress men i övrigt hade de inget med detta att göra.
Jag var tydlig med att vi stod på ställplatsen bredvid Östgöta Camping.

På ordern stod telefonnummer till kund , som de skulle ringt, men det struntade de i  utan letade reda på ett nummer till Östgöta Camping.
Firman erkände att någon gjort helt fel men kunde i övrigt inte göra något, de var upptagna med annat.

Chefen på Elektrolux service i Linköping verkade sakna all form av kompetens.
Någon hade gjort fel men inte han och han kunde inte göra något.
Tur för mig att han inte var i närheten.
Varning för det företaget.

Tur i oturen 3.
När jag väntade på samtal i går morse så provade jag kylskåpet på gas.
Döm om min förvåning, det gick igång.
Har tydligen hjälp av någon högre makt.

Jag ville ändå få prata med en tekniker för att fråga om man nu kan lita på att det funkar framöver eller om hjärnan, som jag tror var problemet, skall bytas ut för säkerhets skull.
Inte ens detta kunde firman i Linköping bistå med trots att de gjort fel.

Jag ringde kundtjänst igen för att klaga.
Det skall knappas in en siffra beroende på ärende.
Det fanns ingen siffra för klagomål på kundtjänst så jag knappade in övrigt.
Fick då knappa in mitt mobilnummer så skulle de ringa upp.
Så småningom ringde en ung flicka som tyckte det var beklagligt men kunde inget göra.
Hon lovade att föra fram mina synpunkter, som inte lämpar sig i skrift, men det betvivlar jag att hon gör.

Telia och Elektolux borde skämmas, men det har de nog inte förstånd till.
Tråkigt att så mycket fungerar så lite i Sverige i dag!

Nu lever vi på hoppet för någon hjälp finns nog inte att få!
Det funkar just nu!

Lev väl!

9 kommentarer:

  1. Beklagligt Lennart att dessa firmor funkar så dåligt!
    De är väl så stora så de skiter i mindre kunder.
    Hade nog hjälpt er bättre på Caravanhallen!
    Hoppas han ovan där hjälper er framöver då :-)
    Men känns otryggt att ge sig iväg på långresa
    och inte kan lita fullt ut på att gasen funkar!
    Men service finns väl i hela Europa allt.
    Det funkar nog bättre med servicen där!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  2. De få gånger vi haft problem dels med kylskåp, batteri och tappad växel. Har vi fått omgående, alltså på direkten hjälp av företagen vi besökt som varit i Schweiz och Tyskland. Vänta och be om hjälp söderöver i stället när dom är så dåliga här hemma.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad tråkigt med kylskåpet! Om ni kontaktar Kabe kanske de kan rekommendera er ett företag längs er resväg, som kan hjälpa er att kontrollera felet. Goda vänner till oss fick hjälp i Hamburg, när Electroservice i Malmö inte kunde fixa kylskåpet. Fortsatt trevlig resa! Hälsningar Eva, Anders och Ixa

    SvaraRadera
  4. När vi hade samma fel på vårt kylskåp i Adrian..hade vi bättre service en det ni har nu. Dom kom hem till oss och fixade...vilken lyx. :) Däremot har vi dragit några elaka ramsor om Bredbandsbolaget, nu sedan vi flyttade. Dom hade världens sämsta service när vi inte fick igång mobila bredbandet....vi har strulat o ringt och väntat 30 minuter minst ! på varje samtal att bli fram kopplad....dom har inte lyckats att få fram internet till oss...o dom ville att vi skulle ta bilen runt hela stan för att se om vi skulle få fram internet på datorn o plattan !!! Till slut sa vi upp allt. Ändå skickar dom en faktura på över 750 kronor !!! För vad !! vi har inte fått fram nåt internet...Då ringde vi igen !! Oj ! sa dom ...det var en automatisk faktura...Just nu ligger dom på vår minuslista. Lycka till med kylskåpet. Kram

    SvaraRadera
  5. efter om kylskåpet gick igång skälv, så kan man kanske misstänka handhavande fel.

    Ha det så bra, tack för senast på elmia,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt fel!
      Testade många gånger under två dygn!

      Radera
  6. När man är stor kan man bete sig hur som helst. Som jag brukar säga, "Om en Volvo rostar, gör det ingenting, de klarar sig ändå". Säkert samma sak med Elektrolux. Det är olustigt för er, strax innan en lång bortavaro, att inte få känna sig trygg, med det man reser med. Kram & Hopp om att det löser sig.

    SvaraRadera
  7. Hej Lennart, förmodar att ert kylskåp har varit igång sedan ni fick bobilen, tror att det kan vara bra att sota brännaren. Detta kan säkert utföras av vilket företag som helst som jobbar med gasolprylar. Håller tummarna att ni får ordning på kylskåpet.

    SvaraRadera
  8. Skit med kylskåpet och bemötandet.Du kan säkert få bättre service söderöver. Jag kan inte tipsa dig, för vi har inte haft det bekymret. Elisabeth

    SvaraRadera