fredag 14 februari 2014

Marocko

kom vi till i går!

Första gången jag besöker världsdelen Afrika!
Jag reste runt en hel del tidigare men av någon konstig anledning kom jag aldrig till Afrika!

När vi lämnade Sverige i höstas var slutmålet ganska utstakat, Marocko!
Vi hade nog tänkt spendera några veckor där.
Vädret vid Algarvekusten och här utanför Marbella gjorde att intresset svalnade allt mer!
Vi har helt enkelt haft det tillräckligt bra!

Vi bestämde att vi i vart fall skulle känna lite på Marocko så vi gjorde en dagsutflykt.
Buss till Tarifa och därefter båt över till Tanger!

Ingen husbil ombord på väg dit och en på vägen tillbaka. Gott om plats på bildäck.

Vi lämnar hamnen i Tarifa!

Vid ankomst blev det en rundtur i staden med buss och guide!
Tanger är en miljonstad!

Den som ville kunde rida Kamel!

Efter bussturen blev det en lång vandring i Kasban!

Ur Wikipedia:

  • Kasbah eller Qassabah är en särskild typ av medina, islamisk stad eller fort. Kasbahn var boplatsen för den lokala ledaren och fungerande även som försvar när staden var attackerad. En kasbah har höga murar som vanligtvis inte har några fönster.
  • Det var verkligen intressant att gå runt och titta på alla dessa fantastiska hantverk av alla slag!
    Hundratals småbutiker och gatuförsäljare! Det mesta tillverkas för hand inom murarna!
    Jag som gillar att titta på folk fick mitt lystmäte stillat!

    Lunchpaus med typisk marockansk mat. Jättegott!

    Titta på avstånd går ju an men leka med den, aldrig!

    Mycket att välja på!

    Vissa gator med frukt och grönsaker! 

    Billiga Apelsiner!

    Vilken kommers!

    Handknutna mattor!

    Bageri!

    Detta var en bråkdel av det vi såg.....

    ...........innan vi lämnade hamnen i Tanger!

    Verkligen en intressant utflykt som gav mersmak! Skulle förvåna mig om vi inte hamnar där en vacker dag, verkar vara ett spännande land!
    Enda minus var att gatuförsäljarna var väldigt envisa, klättrade på ryggen hela tiden!

    I dag vaknade vi och såg  ljuset i takventilen.Solen strålade från en blå himmel!
    Det blir en riktig sommardag!

    Lev väl!

    8 kommentarer:

    1. Trevlig utflykt! Ibland kan det vara bra att bara "provapå" först innan man bestämmer sig.
      Kramar

      SvaraRadera
    2. Spännande att vara framme i Marocko! Det ska bli intressant att följa resan! Vi har varit i Marrakech, men inte med husbilen...

      SvaraRadera
    3. Spännande med en liten dagstur... ser riktigt kul ut där bland alla butiker och gatuförsäljare... blir det Marocko med husbilen nu eller tar ni det nästa vinter?
      Vi har varit i Tunisien, men inte med husbil :)
      Ha det fortsatt gott!
      Kram

      SvaraRadera
    4. Marocko har vi aldrig känt någon lockelse till att besöka trots att vi under en 30-årsperiod har vistats några veckor där nere i södra Spanien nästan varje år. Förmodar att ni nu kan börja njuta av våren. Här hemma är det snöfritt, fullt av snödroppar och påskliljorna är på väg upp. Vintern tycks vara över för den här gången.

      SvaraRadera
    5. Kan nog vara lämpligt med en tur över dagen bara !!
      Marocko har väl aldrig lockat oss så att säga!!
      Men säkert fint där också på en del ställen.

      Ha det gott i Solen/Trevlig helg o Kram

      SvaraRadera
    6. Smart att göra en prova-på-resa innan ni rullar ut på bildäck!
      Åh vad jag längtar efter att få se solen, inte idag heller visade den sig.
      Kram på HjärteDagen

      SvaraRadera
    7. Jag ställer mig till bakom Lars, Marocko lockar inte för mig heller. Jag är alldeles för rädd om min fina husbil och jag klarar inte, att se all sand. Det har varit intressant att se landet inifrån via våra bloggvänner. Men inte åka dit mera än ni gör, det tycker jag var mycket förståndigt gjort. Kram/ snö

      SvaraRadera
    8. En helt annorlunda värld och gissar att det liknar Tunisien, som jag besökt en gång. Jobbiga och påträngande försäljare är bland det värsta jag vet, så bara det gör att jag gärna avstår.
      Kram

      SvaraRadera